تناص قرآنی در شعر شاعران معاصر عرب با تکیه بر شعر (امل دنقل،محمود درویش و محمد مهدی جواهری)

پایان نامه
چکیده

دوره ی معاصر عرب عصری است که اروپا با فرمانروایی برجهان عرب ،قدرت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اعراب را در دست گرفته و به خوبی پی برده بود که دو عنصر هویتی و گرانبهای این قوم «دین» و «زبان» آن ها می باشد، لذا به طور غیر مستقیم و با شیوع افکار کاذب این عناصر را مورد هجمه قرار داد و با نشانه گرفتن میراث دینی و زبانی اعراب در پی رویگردانی مردم از توجه به ادب عربی قدیم ، ایجاد تفرقه و جدایی در ملت عربی – اسلامی و مبارزه با احیای اسلام بود ، بدین جهت با اهمیت دادن به هویت خویش و به هدف جلوگیری از نابودی آن ، به انتشار اندیشه ی جدایی قدیم از جدید پرداخت و عرب ها را از تمسک به هر گونه میراث، فرهنگ و سنت برحذر می داشت . ولی روشنفکران معاصر عرب، که شاهد تحلیل رفتن فرهنگ اصیل خود بودند ، دفاع از ملیّت عربی و حفظ سنت آباء و اجداد را بیش از پیش وظیفه ی خود می دانستند و با تمسک به میراث و سنت در برابر حرکت های منحرف استعمار ، انقلابی انسانی به پاکردند . در این رویارویی فرهنگی ابراز هویت اعراب بیشتر در قالب احیای میراث گذشته و پیوند آن با نیازهای زمان حال بیان می شد و ادیبان از شیوه های مختلفی مانند رمز ، نقاب ، اسطوره ، فراخوانی شخصیت ها و بینامتنی استفاده نمودند که در این نوشتار یکی از رایج ترین آن ها یعنی «تناص» یا «بینامتنی» مد نظر قرار گرفته شده است که پس از بررسی آراء صاحب نظران درباره ی این پدیده و ارائه ی تعریف جامعی از این اصطلاح نقدی ، به تبیین انواع تناص در ادب عربی و ارائه و تحلیل مصادیق آن در شعر شاعران معاصر پرداخته شده است و پس از آن با نگاهی گذرا بر شخصیت سه تن از شاعران برجسته ی سنت گرا (أمل دنقل ، محمود درویش و محمد مهدی جواهری ) جایگاه این پدیده در سروده های آنان بررسی و مصداق های انواع تناص در اشعار آن ها معلوم و تحلیل شده است .

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تحلیل انتقادی تناص دینی، قرآنی در شعر محمد عفیفی مطر

متون کهن، به ویژه متون دینی، همواره سرچشمه­ی اقتباس برای متون ادبی بوده است. این موضوع، در شعر معاصر، گسترش بیشتری یافته و در این میان، قرآن کریم نقشی بی بدیل ایفا نموده است به طوری که هر کدام از شاعران و ادیبان، به فراخور حال خویش، آثار خود را  به آن آراسته­اند. محمد عفیفی مطر، شاعر معاصر مصری، از جمله شاعرانی است که در شعر وی، نمونه­های فراوانی از بینامتنی دینی، قرآنی به چشم می­خورد. شیوه­­ها...

متن کامل

سمبولیسم در شعر معاصر با تکیه بر شعر مهدی اخوان ثالث و هوشنگ ابتهاج

موضوع این پژوهش، بررسی سمبولیسم و نمادگرایی در شعر مهدی اخوان ثالث و هوشنگ ابتهاج است. پژوهندگان در آغاز، نماد و نمادگرایی و انواع آن را تعریف کرده و تفاوت نماد و استعاره را بیان نموده سپس ریشه نمادهای شعر معاصر در ادبیات باستانی ایران را کاویده است آنگاه با بررسی شعر شاعران یاد شده به فهرست‌ کردن نمادها و سمبول‌های شعر این شاعران پرداخته، آن‌ها را گردآوری، دسته‌بندی، نقد و تحلیل کرده­اند. زبان...

متن کامل

هویت‌یابی اسلام و عرب در اشعار محمد مهدی جواهری

محمد مهدی جواهری از شاعران برجستة کشور عراق است. کسی که بیشتر اشعارش را به مفاهیم سیاسی و اجتمـــاعی اختصاص داده است. وی توانست بیش از نیم سده، گرایش خود را به سرودن اشعار میهنی حفظ کند. اگر چه بیشتر اشعار جواهری، دربردارندة جنبش‌ها و قهرمانی‌های کشور عراق است، نباید از نظر دور داشت که وی هیچ‌گاه خود را محدود به کشورش نکرده است. بنابراین، دیدگاه ظلم ستیزی جواهری، تنها منحصر به عراق نمی‌شود و جه...

متن کامل

تحلیل روابط بینامتنی قرآنی در شعر محمد مهدی جواهری

چکیده جواهری بزرگترین شاعرمعاصر کلاسیک عرب، قرآن کریم را نخستین منبع، سرچشمه واساس اصلی عمارت ادبی اشعارش بر می شمارد. که در شکل گیری شخصیت ادبی وی تأثیر بسزایی نهاده است. بر این اساس شاهد بینامتنی وسیع قرآنی در اشعار شاعر هستیم. قرآن کریم در شعر جواهری منحصر به مرحله ای معین از حیات شعری وی نیست، بلکه تأثیر قرآن در کل دیوان های شعری وی مشهود است. تا حدی که کمتر پیش می آید که قصیده ای ازقصای...

متناقض نما در شعر معاصر عربی بر اساس شعر«محمود درویش»،« امل دنقل»و« سعدی یوسف»

یکی از انواع آشنایی زدایی در زبان انتخاب بیان پارادوکسی است که علمای بلاغت ما آن را نشناخته و جزو تضاد به شمار آورده اند.گرچه در ادب عربی از دیرباز متناقض نما به کار رفته است، امّا به عنوان ترفندی شاعرانه در کتاب های صناعات شعری نیامده و شاعران از طریق ادبیّات غرب با آن آشنا شده اند. پارادوکس در زبان شعر معاصر عرب در دو ساختار نحوی و معناشناختی شکل می گیرد. پارادوکس از جهت دوسویۀ آن دو قسم است: ی...

متن کامل

تحلیل انتقادی تناص دینی، قرآنی در شعر محمد عفیفی مطر

متون کهن، به ویژه متون دینی، همواره سرچشمه­ی اقتباس برای متون ادبی بوده است. این موضوع، در شعر معاصر، گسترش بیشتری یافته و در این میان، قرآن کریم نقشی بی بدیل ایفا نموده است به طوری که هر کدام از شاعران و ادیبان، به فراخور حال خویش، آثار خود را  به آن آراسته­اند. محمد عفیفی مطر، شاعر معاصر مصری، از جمله شاعرانی است که در شعر وی، نمونه­های فراوانی از بینامتنی دینی، قرآنی به چشم می­خورد. شیوه­­ها...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کاشان - دانشکده علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023